Op de bank met...

Op de bank met… Rick Schartman

Rick vertelt zijn verhaal

Jarno geeft de bal door aan zijn trainer en coach: Rick Schartman. Rick is al jarenlang fanatiek speler bij SVZW en laat geen training of wedstrijd aan hem voorbij gaan!

Vertel ons wat meer over jezelf. Wie ben je? Hoe oud ben je? Waar woon je en met wie?
Mijn naam is Rick Schartman, ik ben 20 jaar en woon in Wierden met mijn ouders en tweelingzus.

Hoe ben je in aanraking gekomen met basketbal?

Hoe lang basketbal je al?
Ik ben begonnen met basketbal in de nazomer toen ik 9 jaar was. Inmiddels basketbal ik dus al 11 jaar.

Waarom ben je begonnen met basketbal?
Ik veranderde heel vaak van sport, omdat sommige sporten mij niet lagen en bij andere sporten voelde ik me niet op mijn gemak. Uiteindelijk hoorde mijn moeder dat er in Wierden ook basketbal was. Mijn moeder heeft vroeger zelf ook gebasketbald en dacht dat dat ook wel wat voor mij zou zijn. Na veel gezeur ben ik toch maar een keer gaan kijken en sindsdien komen ze niet meer van mij af.

Wat is jou rol binnen je team? Wat zijn je beste basketbalkwaliteiten en wat zijn je verbeterpunten?

In welk team speel je?
Ik speel bij Heren 1.

Op welke positie speel je?
Ik ben een Small-Forward.

Wat zijn je sterkte punten op gebied van basketbal?
Mijn snelheid, wil en inzet om te winnen en mijn teamspirit.

Wat zijn je verbeterpunten?
Mijn schietend vermogen, defense en spelinzicht probeer ik te verbeteren.

Wie is je favoriete basketballer en waarom?
Kenny Ray Carter. Hij wil altijd het beste voor zijn team. Het maakte niet uit of het in of buiten het veld was.

Heb je nog een favoriete quote, motto of slogan?
Ik heb er drie:
“The circumstances of one’s birth are irrelevant, but it is what you do with the gift of life that determines who you are.”

“Aim for the stars and see where it will get you.”

“Do not think about other things, there is only one thing you can do. So master that one thing. Do not forget. What you must imagine is always that you, yourself, are the strongest. You do not need outside enemies. For you, the one you have to fight is none other than your own image.”

Wat is je mooiste basketbalervaring?

Volgens mij was dit tijdens de laatste wedstrijd van mijn eerste basketbalseizoen. Ik stond heel vaak vrij, maar ik kreeg de bal niet. Nadat ik dat bij de time-out aangaf, kreeg ik uiteindelijk de bal op onze eigen vrijeworplijn. Ik rende zo snel als ik kon en liet daarbij veel oudere 12-13-jarige jongens achter me. Op een gegeven moment had ik door dat ik al ver onder de basket zat en toen probeerde ik vanuit een hele rare hoek te schieten. Ik miste, maar hoorde iedereen “OEEEH!” roepen.
Ik denk hier nog vaak aan terug, stel dat ik die bal had geraakt dan had ik de hele zaal op de kop gezet. Het inspireert mij om altijd weer diezelfde inzet en motivatie te laten zien.

Welke hobby’s en andere bezigheden heb je nog meer naast basketballen bij SVZW?

Ik ben student en studeer Desktoppublishing (DTP) in Enschede. Mijn hobby’s naast basketballen zijn: films kijken, games, anime/manga, hardlopen en tekenen.

Welk interessant feitje moeten we nog weten over jou?

Ik heb nummer 10 als rugnummer, omdat dat een constante reminder is dat een 10 mijn cijfer voor inzet moet zijn.

Tot slot… Wat vind jij het leukste aan onze vereniging en waarom zouden anderen bij SVZW moeten komen basketballen?

De gezellige sfeer, zowel op de tribune als in het veld!